Jolien's droomreis in Oceanië!

Internet at the library

Dag allemaal,

Sorry dat ik zo lang niets heb laten horen hier, maar deze site kan m'n mobieltje niet aan kennelijk zelfs niet goede free wifi. Computer nodig dus! En die heb ik nu, voor een aantal minuten gratis :).

Oke, we hebben heel wat afgereisd sinds het laatste verhaaltje! Die eindigde in papakura, bij familie van mij (gezien daar een computer tot mijn beschikking stond kan ik me dat nog herinneren). Vanaf daar zijn we naar het oost/zuiden gereden; Rotorua (een stadje aan een meer, waar veel activiteit in de grond is; overal ook gewoon bij de huizen, komt stinkende rook naar buiten. Het meer was ook een beetje warmer dan normaal, het beekje dat uitmondde in de rivier verdampte deels. Bijzonder om te zien, maar ik hoef niet in die stank te leven!). De thermal wonders waren iets verderop gelegen, en die stonken nog veel erger! Weg dus die heerlijke bloemige geur die we gewend waren van dit land, zelfs in de grootste stad ervan. Er was ook een mudpool maar ik geloof niet dat je daar mooier uit komt dan dat je er in gaat; geen spa! Die modder schoot omhoog en borrelde,, zal flink heet geweest zijn. Een verstopte beauty in de buurt; Cerosine kreek (leuke naam he:P) hebben we wel bezocht. het was een snel stromend beekje midden in de natuur. De weg er heen met de auto was lang en zeeeer hobbelig; alles om de toeristen buiten te houden! Maar het water was heerlijk en we konden zelfs een priv'e plekje vinden. Pas toen we stomend en heerlijk uitgerust weg gingen werd het veel drukker. Via hier naar Taupo gegaan, een stad aan lake taupo. leuk weetje: dat reusachtige meer dan centraal in het noorder eiland ligt, is zo ontstaan omdat het eigenlijk een vulkaan is. Al het zand/steen/etc heeft ie in de lucht geschoten tot wel 1000 kilometer ver! De omliggende bergen zijn het gevolg.

Vanaf daar flink zuidelijk gereden, we dachten nog aan een 20 km lange wandeling, maar gezien we geen bergschoenen mee hadden en het weer een beetje regenachtig, en de wandeling PRACHTIG zou zijn; je komt er mee in allemaal verschillende landschappen, <wat dus betekend dat er veel hoogteverschil was, zijn we maar niet die gaan doen. Wel zijn we naar een Lord Of The Rings muur gegaan, mead's wall in Mordor. Geen Orc's gezien, voornamelijk mist. Wel indrukwekkend hoor dat stijle mega ding! (google)

Via een kiwi park waar meer vogeltjes en eenden (jippie :S) te zien waren dan kiwi's, naar Wellington. Op de boot van Wellington naar het zuidereiland dolfijnen gezien!! :D

Op het zuidereiland zijn we een 3 daagse kayac tocht gaan doen bij het Abel Tasman natuurgebied (google!) Prachtige natuur, blauw helder water (waar niet hier in nieuw zeeland!?), witte stranden, echte natuur. Water wel vol met andere kayaccers en bootjes maar ach iedereen was er op vakantie dus geweldige sfeer. Enige nadeel naast het feit dat het een veelste zware tocht was; de WC's kwamen straigth from slumdogmillionaire. GAT-VER.

Via Reefton, de lichtstad van dit land omdat ze hier als eerste straatverlichting hadden (nu staat overigens alles te koop; hun glorie tijd is geweest) en de westkust verder zuiderlijk gereden. Pancakerocks, strand met dood haaitje (gaaf!), steeds kleiner wordende plaatsjes uiteindelijk net na valentijnsdag in Queenstown aangekomen. Wat een stad zeg! Hardstikke klein (zo'n 20.000 inwoners) maar mooi gelegen tussen de bergen, aan een meer, lekker druk met backpackers en super schattig ingericht. Oke, het lekkere zonnige weer was ook wel fijn :). Hier ga ik straks absoluut nog een weekje heen!! Als Tijs naar huis is...... :(:(

In Queenstown zijn we uit eten gegaan, nog vanwege valentijnsdag. Mijn super lieve moeder had ons dit aangeboden! En het was super lekker, vooral de toetjes (A).

Nu alweer aan de oostkust in een europese-stijl plaatsje genaamd Oamaru. Tijd voor lunch!

xx

Be a healty kiwi, Eat a kiwi!

De eerste dag in het land van mijn dromen bestond uit een enorm lange wachtrij en vele vragen en checks door de douane (kost in totaal zo'n 1,5 a 2 uur!), snel een mailtje sturen naar ouders en broer/zus, en naar buiten stappen in de heerlijke warmte, zon, en naar bloemenruikende koele wind. <3

met de airbus zocht ik m'n weg naar de jeugdherberg in het centrum voor deze eerste paar dagen, waar ik enorm genoot van de douche en schone kleren! was weer een nieuw mens toen ik de badkamer uit stapte de nog warmere zon in nu het middag was. Na een paar uur op bed te hebben gelegen ging m'n wekker en ging ik Tijs ophalen van t vliegveld. Die jongen was dus later vertrokken dan ik, en had 2 stops meer gehad (Bejing, Guangschauw(?) en sydney. ipv hongkong) en was zo vris als een kiwi (de vogel soort), in vergelijking met mij. Maar ik niet, dus we vielen die dag snel in slaap na avondeten en de dagen daarna hebben we ook nog veel bijgeslapen. De twee volle dagen in Auckland hebben we wel goed benut; de eerste zijn we het centrum en de haven in geweest, en de tweede hebben weonder andere ineen immens park midden in de stad gechilled. De dag daarna, vrijdag, was het tijd voor mij om mijn angsten onder ogen te komen: de auto.

Het ging best goed,, kleine dingetjes maar zoals de richting aangeven met de ruitenwisser enzo.. (A) maar we waren zo uit Auckland, en zo een paar uur onderweg, met een paar stops voor lunch en relaxen.

In de avondkwamen we aan in de bay of islands en gingen we op zoek naar een camping. de eerste die we vonden was te duur; we hadden 2 dollar te weinig (pinnen werkt inderdaad niet; we moeten alles cash doen), dus gingen we naar de tweede camping die in ons boekje vermeld stond. OMG echt niet normaal smerig! de toiletten waren om in te kotsen, en buiten lag er een stapel spoelbakken op een smerig tapijt, ranzig. Je moest ook nog eens betalen voor de douche! Zwaar geschocked besloten we snel het terrein te verlaten en te hopen op nog een camping in de buurt. Letterlijk 20 meter verder stond het bordje van de camping die het boekje WEL bedoeld had, hahahahah. gelukkig was deze wel mooi en schoon en hadden net-betaalbare plekjes.

mensen ik moet echt stoppen met typen want tis bedtijd (morgen er weer vroeg uit) dus even een korte opsomming:

- volgende ochtend in bay of islands, gezwommen. heerlijk.

-toen met een omweg vanwege een niet-exact-genoege-kaart (en een menselijke fout van tijs, mijn kaartlezer) naar een ander plekje in de buurt gegaan om te chillen.

- daarna westelijk gereden en ' gestrand' bijrawene, waar de mooiste camping tot nu toe was (moet echt in het boekje!) prachtig uitzicht! en kussen te leen gekregen!

- volgende dag naar kauri tree forrest; prachtige grote bomen en geslapen op de camping in.. ergens waar het kauri museum is. (die namen zijn onmogelijk om te onthouden, sorry)

- en toen vanochtend hierheen gereden; papakura, waar familie van mij woont; een hele lieve vrouw, Wil. (Via auckland voor een kussen voor mij wat lasig te vinden was vanwege de anniversary of auckland; feestdag; 173 jaar ofzoiets)

morgen richting Rotorua.

xx fijne dag nog I say good night.

Please take care of our forests, They're busy saving the world.

Kia Ora familie/vrienden!
Wat een drukke week heb ik achter de rug! Van Groningen naar Nichtenvegcht, van Schiphol naar Hong Kong, en nu al een aantal dagenin Nieuw Zeeland.
Vorige week zaterdag ochtend moest ik Max gedag zeggen, en natuurlijk m'n ouders ook.(VRIJHEID!

Wink
) Samen met Tijs, z'n ouders en zusje reden we naar de oma van Tijs in de buurt van Schiphol. De achterbak was volgeladen met onze backpacks, zat alles er in? Na een aantal familie bezoekjes van hun kant, was het tijd voor de laatste nacht in Nederland. Vroeg in de ochtend (valt wel mee, ik ben alleen niets meer gewend sinds ik 3 maand geleden gestopt ben met verplichtingen) die zondag, reden we met z'n 5en naar Schiphol waar ik heel lief niet gewoon werd afgezet -wat ook al heel mooi was geweest- maar waar we ook nog eens gezellig met elkaar wat gingen drinken nadat ik was ingechecked. Maar ook toen kwam de tijd om tot ziens te zeggen. Drie maandjes weg gaan is een lange vakantie! Gelukkig hoefde ik Tijs alleen maar genoeg knuffels te geven voor de komende twee dagen want tja, onze vliegtuigen vertrokken dan wel op dezelfde dag, het waren niet dezelfde boeings. Toen ik in de rij stond voor het checken van paspoort + ticket, liet ik stiekem wel een paar traantjes. Niet van verdriet, maar vanwege tja, een soort opluchting en geluk: Dat het eindelijk na jaaaaren van dromen over deze reis, zover was. Nu was het toch echt begonnen.
De vlucht naar Hongkong was LANG maar tamelijk relaxed (voorzover dat mogelijk is voor zo'n lange vlucht); ik zat bij het raam en de stoel naast me was vrij! Heel opgepropt kon ik een beetje op mn zij liggen, maar slapen? niet bepaald. Een man rechts van me had een stoel in het midden, en kon languit op vier stoelen liggen. Ja, ik was jaloers.
Na 11,5 lange uren landde ik in de Hong Kongse nacht voor het eerst in m'n leven in Azi'e. Ik kon nog net water van land onderscheiden, gezien het land bestond uit puntige heuvels en de zee vol knipperende boeien lag. De landing verliep net als de gehele vlucht vlotjes. De passagiers liepen wankelend maar vastberaden het vliegtuig uit. Wat was het heerlijk om weer te kunnen lopen, op een stilstaande grond! Normale WC, tandenpoetsen, netjes. Oja, ik mocht niet roken (no worries, was ik ook niet van plan! Jullie kennen me toch?); in het vliegtuig kostte het je 50.000 HKD en in de rest van de stad, 5.000 HKD. (%10 zit je ongeveer op de EURO) Veel! Maar dat vond ik wel goede zaak:). Goed, oke, ik was dus aangekomen in HongKong, waar het vroeg in de ochtend was terwijl jullie late opblijvers net naar bed gingen, en mijn dag begon. Want 7 uur in zo'n stad, daar wil je natuurlijk wel wat mee doen! Ik had alleen geen idee hoe ik die stad in kon komen. Er warentwee opties; iets met ' vervolgvluchten' en ' immigration. Die eerste wilde ik uiteindelijk wel hebben ja om naar Nieuw Zeeland te komen, maar Immigratie jee dat klonk wel heftig! Maar ik vond het wel een avontuur gezien de rest van de passagiers niet naar immigratie gingen, om zelf daar wel heen te gaan. 100den meters lange gangen later, en alleen een paar steward(essen) gezien te hebben, leidde de weg naar een ondergrondse metro. een metro?! dat klopt toch niet dacht ik! Ik begon een beetje te panieken want er scheen ook geen weg meer omhoog te zijn (ik was met de roltrap naar beneden gegaan) dus vroeg snel de stewardessen om hulp. Gelukkig, ik zat goed! Een tripje met de metro later en nog eens veel lopen -dat vliegveld is echt veel te groot- kwam ik bij de ' immigration'. Nee, ik wil niet immigraten, ik wil een paar uur de stad in. Oke, loop maar verder, Ni Hao. En zo liep ik het vliegveld af, de trein in, daarna de metro (wat zijn die mensen toch grappig: als je de weg wijst zeggen ze altijd waar je heen moet, ookal weten ze het zelf ook niet) en BOEM ik stond bovengronds bij halte Mong Kok (op aanraden van Maggie, vriendin uit China). heftig die gebouwen, maar druk was het niet. De zon was nog maar een uur op en.. Het was oudjaarsdag. Dat klonk leuk toen ik daarop gewezen werd een paar week geleden, maar wat bleek: iedereen was natuurlijk naar familie buiten de stad, en de festiviteiten in de stad begonnen pas in de avond! Ik had hongkong dus zo goed als voor mezelf. Prachtig die verschillen van blinkende glazen wolkenkrabbers en daar tussendoor grauw-afgeblakerde-flats met vieze ramen en allemaal uitstekende ventilatoren, her en der was en constructies 'buitenboord' met bamboe (!). Ik ben helemaal van de womens market street naar de haven gelopen, m'n ogen uitgekeken terwijl de weinige HongKongenaren(?) me aanstaarden en bij de haven genoten van het prachtige uitzicht op de skyline. Waar ik ook eindelijk kon zien hoe laat het was, gezien daar een clocktower staat (nee, ze kennen geen kerkjes daar met torenklokken <welke toch wel handig zijn in Nederland!). Uurtje of 10 in de ochtend. 3 uur snachts dus? maar het begon de te regenen, dus ik de starbucks invluchten (samen met de andere toeristen) die open was. Omdat ik zo moe was en het weer zo slecht en koud (18 graden met koude wind?) besloot ik weer terug te gaan naar t vliegveld. Maar die stad wil ik nog wel eens zien, in volle glorie!

Na uren te bibberen (natte schoenen) en half-slapen op het vliegveld, kon ik mn 2e en daarmee laatste vliegtuig in. Jeej! Naar nieuwzeeland! Nou, zo opgewekt voelde ik me dus totaal niet; al veeeelste lang niet geslapen en ookal zit je in het vliegtuig, tis vermoeiend!

Deze vlucht zat er wel iemand naast me; een man uit zweden die samen met z'n vrienden die voor ons zaten, ging toeren op het zuidereiland. Hij was heel vriendelijk en leendde me zelfs z'n oog-afdek-slaap-bril-stofjes-ding toen de lichten in het vliegtuig weer aangingen om een uur of 4 NZlandse tijd (!). Zweeds is een geniaal taaltje trouwens. Al had ik het idee dat iedereen, ook de Chinezen en de duitsers en de engelsen, allemaal nederlands spraken.Ik was zo moe, dat ik van alles dat ik hoorde (op de vliegtuigmotoren na) nederlandse woorden maakte. Die gesprekken die mensen hadden gingen inderdaad nergens over, allemaal zo random! ;)

Een paar uur nadat de lichten aan gingen in het vliegtuig (het was nog donker buiten, een paar sterren waren te zien), deed ik het vliegtuigraam' gordijntje' weer open en DAAR WAS NIEUW ZEELAND!! Wel grappig, had nooit gedacht dat ik op dit moment van mn leven zo moe en niet heel enthousiast zou zijn, maar het was begrijpelijk gezien ik 3 nachten niet geslapen had en ook nog eens een jetlag had. Maar daar lag het! Ja, ik heb het gefilmd (kan ik helaas niet uploaden). Zonnig om 6 uur al, de bergen, de zee, de bossen, alles te zien. De laatste meters boven land waren ook prachtig, en toen landden we en was ik toch echt in Nieuw Zeeland.

To be contiuned

nice!

mensen ik ben net terug uit de stad, HONG KONG!

echt heel gaaf.

maar moet nu weer van t internet weg hier,, groetjes!! (nee ik weet niet zo goed hoe je dat in t chinees zegt)(cantonees)(iets.)

xx op naar auckland! en tijs!

Laughing

Ik neem je mee, neem je mee op reis

AaaaAaAAaah de laatste dagen in Nederland; de laatste dagen inpakken! En dat is best lastig moet ik zeggen, aangezien er nog steeds was van me te drogen hangt. Maar dat het binnen het maximale gewicht van 20 kg gaat vallen, daar lijkt t gelukkig wel op.

Goed nieuws voor familie/vrienden van mij met whatsapp (chatten op mobieltjes), ik heb nu op het laatste moment toch besloten WEL mn fancy mobieltje mee te nemen! Uiteraard heb ik daarop alleen internet wanneer er WIFI is, en WIFI is waarschijnlijk alleen aanwezig in hostels waar ook computers staan. Maar dat ik dan m'n eigen mini-laptopje (a.k.a. fancy mobiel) tot mn beschikking heb is volgens mij zooo fijn, dat ik de stress van 'help ik mag mn mobiel niet laten vallen en hij mag ook niet gestolen worden!' er wel voor over heb. (overigens kan 450 eu vergoed worden mocht dat nodig zijn, via mn reisverzekering) Toen ik afgelopen zomer in Barcelona met Anna in een youth hostel beland was, waren de drie pc's beneden bijna altijd bezet, haar Iphone met WIFI was werkelijkwaar Super!

Even een kort overzicht van de komende dagen:

Vandaag m'n kleren etc in m'n zus d'r backpack proppen (en daarbij de waslijn niet overslaan).

Morgen brengen m'n ouders me naar Tijs, waar ik met een backpack aan moet komen die nog niet proppievol is, want er moeten nog een paar campingspullen bij! Dan met de familie van der Linden richting de randstad waar een lieve oma van hun ons wel een weekendje over de vloer wil hebben. :)

En zondag naar Schiphol, de lucht in -11,5 uur lang-, en net na middernacht hier in Nederland, stap ik Hong Kong in voor een dagje! Nee Alex, niet om het nachtleven daar mee te maken.

Ik zal in Hong Kong proberen een verhaaltje te posten! Dat wordt de eerste keer in een wolkenkrabber-stad voor mij, gaaf! Maggie heeft me aangeraden naar een bepaalde plek in Hong Kong te gaan. Dus ben je benieuwd, blijf m'n blog dan volgen...

VROEM vroem

Jippie,, er is een auto gehuurd! Dat wordt lekker aan de verkeerde kant van de weg duizende kilometers afleggen in het noorder- en zuidereiland. Van Auckland tot Christchurch met Tijs <3

Rondlopen in HongKong

Er is het een en ander verkeerd gegaan met m'n vliegticket. Eerst ontving ik m'n e-ticket niet, binnen 24 uur. Bellen dus. Na 16 min. aan de lijn werd er eindelijk opgenomen. Het kostte de jongen 7 minuten om te zien dat er een storing was waardoor ik mn ticket niet had ontvangen. Maar, het zal nog wel komen hoor! Yeah right..

Na zo'n 2 dagen (hij had me gevraagd niet weer te bellen, het ticket zou immers 'heus wel komen') kreeg ik weer een mail van Cheaptickets. Het ticket die ik gekocht had, bestond niet!! Maaar, ze hadden wel een ticket voor me hoor. Of ik eventjes voor 20.00 uur diezelfde dag 792 euro wilde overmaken. Dan zou alles goedkomen. BOOS!!!! Woest de telefoon gepakt, dit keer bijna een half uur in de wacht tot iemand op nam, en annuleren die handel! Gelukkig deden ze daar niet moeilijk over,, na 23 uur had ik al mn geld weer terug....... Goed afgelopen maar GA NOOIT BIJ CHEAPTICKETS BOEKEN!!!!!!!!!!

Dus, opzoek naar een ander ticket! Heb gelukkig bij Kilroy meteen een afspraak kunnen maken, en heb nu een ticket waarbij ik iets later weg ga, en net ietsjes later terug kom:

zondag 22/01 in de middag van Amsterdam naar Hong Kong,, hier blijf ik (overdag) 8 uur,, dus Jolien gaat Hong Kong verkennen! :D Daarna vlieg ik naar Auckland, waar s ochtends aankom, dinsdag 24/01. Wat wel grappig is, is dat Tijs ook op deze data vliegt,, alleen vertrekt hij later uit Nederland, en gaat hij via Beijing, Guangzhou en Sydney.

De terugvlucht is op dinsdag 03/04, om 10:00 uit Cairns, via Brisbane naar Hong Kong (dit keer maar een paar uurtjes), naar Amsterdam! Bij m'n vorige -virtuele- vlucht kwam ik om 07:10 s ochtends aan. Maar nu is het een veel prettigere tijd om me op te halen! :) Een halfuurtje vroeger (A).

Jeeeeej ik ga op reis!

xx

Vliiiiieg!

Huilen, janken! Vliegen is duur! En die site's... tis een wonder dat ik mn laptop nog niet uit het raam heb gegooid.

Maartoch, ik heb geboekt! Vele honderden, duizenden euro's later, is het toch echt zo ver! 15 januari 2012 vertrek ik iets voor 9 vanaf Schiphol, naar Kuala Lumpur (Maleisië). Na een paar uur vlieg ik richting Auckland, waar ik mijn voeten, net na het middaguur, op Nieuw Zeelandse bodem kan zetten :D Lekker in de zon, terwijl het hier in Nederland een donkere, winterse nacht is..

De terugvlucht is op 31 maart, vanuit Cairns (Noord-Oost Australië) in de middag,, via Singapore terug naar Schiphol. Ik verwacht natuurlijk wel dat ik daar met open armen wordt ontvangen door jullie,, 07:10 's ochtends moet wel lukken toch? (A)Ja, dat is op 1 april, maar obsoluut geen grapje!